Nauka czytania zegara

Umiejętność odczytywania godziny z zegara jest jedną z podstawowych umiejętności, jaką powinny opanować dzieci w pierwszej klasie szkoły podstawowej.

Z nauką należy poczekać do momentu, gdy dziecko będzie swobodnie liczyć w zakresie 60.

Pierwszy krok - jedna wskazówka

Zrób z tektury model zegara z jedną (krótką) wskazówką. Wytłumacz dziecku, że wskazówka pokazuje godzinę - ustaw ją na godzinę siódmą i odczytaj głośno czas. Przesuwaj wskazówkę po kolei wokół tarczy zegara i proś dziecko o odczytywanie godziny i zgadywanie, co zwykle robi o tej porze.

Drugi krok - dwie wskazówki

Kiedy dziecko potrafi już sprawnie odczytywać godzinę z zegara z jedną wskazówką, przyczep do tarczy długą wskazówkę minutową i ustaw ją na 12. Wytłumacz dziecku rolę drugiej wskazówki i opowiedz, co dzieje się ze wskazówką godzinową, gdy wskazówka minutowa przesuwa się wokół tarczy.

Trzeci krok - ile trwa minuta?

Weź prawdziwy zegar wskazówkowy i pokaż dziecku wskazówkę minutową. Poproś dziecko żeby patrzyło się nieprzerwanie przez minutę na tarczę - to pozwoli mu doświadczyć ile czasu w rzeczywistości trwa minuta.

Czwarty krok - odczytywanie czasu

Naucz dziecko jak odczytywać czas - powiedz dziecku, że najpierw odczytujemy godzinę, a dopiero później minuty. Ustawiaj różne godziny na zegarze, proś dziecko o odczytywanie czasu i opowiadanie, co robi o danej porze.

Piąty krok

Wytłumacz dziecku, że niektóre godziny odczytujemy poprzez obliczenie ile minut zostało do następnej godziny. Ustawiaj różne godziny na zegarze, proś dziecko o odczytywanie czasu i opowiadanie, co robi o danej porze.

Szósty krok - trudne słowa

Kiedy dziecko opanuje poprzedni krok, wprowadź pojęcia "pół godziny", "wpół do" i "kwadrans". Wprowadź też system godzin popołudniowych, czyli gdy dziecko powie, że jest godzina pierwsza, wytłumacz mu, że ta godzina nazywa się również trzynastą.

Siódmy krok - sekundy

Możesz wprowadzić do nauki wskazówkę sekundową, ale nie jest to konieczne. Postępuj z nią identycznie jak z nauką wskazówki minutowej.

Ósmy krok - trening

Dawaj dziecku okazję trenowania odczytywania godziny tak często, jak to możliwe. Oto kilka wskazówek:
  • Kup dziecku zegarek na rękę.
  • Proś dziecko o podanie ci godziny kilka razy w ciągu dnia.
  • Pytaj nie wprost, czyli pytaj ile minut zostało do jakiejś konkretnej godziny.
  • Zabierz dziecko na przystanek autobusowy i przyjrzyjcie się rozkładowi jazdy. Możesz pytać dziecko o wiele rzeczy, na przykład:
    • za ile minut będzie autobus, na który czekacie?
    • który autobus przyjedzie wcześniej: X, czy Y?
    • który autobus będzie najwcześniej?
    • o której godzinie autobus X dojedzie do następnego przystanku? (warto zwrócić uwagę na czasy przejazdów podane w rozkładach)
    • o której godzinie autobus dojedzie na pętlę?
    • czy autobus X przyjechał punktualnie? (jeśli nie, to o ile minut się spóźnił/był za wcześnie?)
ZZK (niedziela, 20 maja 2012 roku)
STRONA GŁÓWNA | OFERTA | ZAPISY | CENNIK | KALENDARZ | FAQ | INNE INFORMACJE | O NAS | KONTAKT | AKTUALNOŚCI | MATERIAŁY | ARTYKUŁY | PRACA
Empirical Group © 2011-2013
Strony internetowe Empirical Academy wykorzystują pliki cookies. Stosujemy je do zbierania anonimowych danych wykorzystywanych do celów statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zbieranie przez nas danych - zmień ustawienia swojej przeglądarki.